Over appels en peren

De ups en downs van een lingeriemadam

52730252_2185276791537327_7264806785976893440_nJe hebt veel meisjes die het belang van goede lingerie met de paplepel ingegoten krijgen. Vanaf het moment dat ze een beetje boezem hebben, worden ze door hun moeders meegesleurd naar de gespecialiseerde lingeriewinkel (dank u mama’s ;))

Ik ben niet zo’n meisje. Mijn mama was vroeger eerder van het type ‘steek uw vuist eens in een Carrefour-beha, en dan kan je wel inschatten of die goed zal zitten’. (voor de rest heb ik wel de beste mama van de hele wereld, en heb ik haar al láng bekeerd als het over degelijk ondergoed gaat)

Het was dus niet mijn mama die me de liefde voor lingerie heeft bijgebracht, maar wel een rosse Hollandse vonk. Want toen ik als twintigjarig meisje de lingerie van Marlies Dekkers ontdekte, was ik verkocht. Zo verkocht, dat ik vele uren in de Gentse horeca gedraaid heb om toch maar setjes en bikini’s van haar te kunnen kopen.

Want Marlies Dekkers, dat was vernieuwend, sexy, feministisch, en de pasvorm was zááááálig. Ik was zo zot van haar en haar lingerie, dat ik zelfs mijn eerste artikel in de opleiding journalistiek aan haar wijdde.

Maar, zoals dat vaak gaat met hypes die té groot worden, keerde haar commerciële succes. Haar concept werd gekopieerd door goedkopere merken, en de halve wereld had een Marlies Dekkers in de kast liggen, waardoor er niet veel vernieuwend meer was aan de typische ‘bandjes’ die uit kleding kwamen piepen.

In 2013 werd het bedrijf Marlies Dekkers even failliet verklaard. Maar ze kon meteen een doorstart maken, weliswaar in een sterk afgeslankte vorm. Bovendien hadden veel winkels die de jaren voordien massa’s Marlies Dekkers hadden verkocht, een schrik gepakt. Daardoor verdween het merk grotendeels uit de winkelstraten.

Eigenzinnig

Maar Marlies Dekkers bleef lustig verder doen in haar eigenzinnige stijl. En elke keer als ik de stand van Marlies Dekkers voorbij liep op de lingeriebeurs bleef die oude liefde aan mij trekken…

Drie jaar heb ik getwijfeld.

Doe ik het, of doe ik het niet?

Tot Marlies Dekkers afgelopen zomer te gast was bij Friedl’ Lesage in Touché. Twee uur heb ik aan mijn radio gekluisterd gezeten. En wist ik weer meteen waarom ik ooit zo verliefd werd op die felle Hollandse.

Omdat ze eigenwijs is, en zich geen bal aantrekt van wat ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’ gedrag zou moeten zijn. Omdat ze zichzelf altijd trouw blijft. En omdat ze feministisch is op een manier die ik fantastisch vind. Niet door haar vrouwelijkheid te camoufleren, . Integendeel, ze omarmt haar vrouwelijkheid en seksualiteit, en gaat uit van haar eigen sterkte.

Haar lingerie is nog altijd een beetje stoer, sexy, en gedurfd. En de pasvorm blijft ongeëvenaard.

En dus…hebben wij sinds kort Marlies Dekkers in onze rekken liggen.

Love it or hate it.

Maar wij zijn weer verliefd 🙂

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: