Over appels en peren

Welkom op de blog van lingeriewinkel Eva's Appel

winkelFlexibiliteit én een goeie intuïtie. Het zijn eigenschappen die als ondernemer sowieso van pas komen, maar in deze coronacrisis blijken ze onontbeerlijk. We worden voor ongeziene problemen gesteld, waardoor handelaars zichzelf en hun zaak moeten heruitvinden.

Zelf reed ik tijdens de lockdown twee maanden lang van klant tot klant, om hen uit de nood te helpen met nieuwe beha’s. Dat was superleuk – ik leerde er mijn klanten beter door kennen – maar het was ook zeer arbeidsintensief, en qua omzet totaal niet te vergelijken met ‘normaal’. Drie keer met beha’s naar hetzelfde huis rijden omdat iemand fel vermagerd is, is sympathiek, maar het is niet de meest efficiënte manier van werken.

Ik was dan ook superblij toen vanaf 11 mei de winkels weer open mochten. Maar wat doe je dan als handelaar? Gooi je de deur gewoon weer open, met wat richtingaanwijzers op de vloer? In de hoop dat klanten massaal opdagen, maar ook dat ze geduldig voor de deur blijven wachten als er al mensen binnen zijn?

Ik koos ervoor om mijn systeem tijdelijk helemaal om te gooien, en voor het passen van lingerie en badmode alleen op afspraak te werken. En ik heb beslist om dat systeem alvast tot eind juni te behouden, en wel om deze redenen:

*Lingerie of badmode kopen vereist een persoonlijke aanpak. Klanten die naar een gespecialiseerde lingeriezaak komen, doen dat omdat ze advies willen. Om een perfect zittende beha of bikini te kunnen verkopen, kan je niet van ver eens een blik werpen in het paskot om te zien of alles goed zit. In een gecontroleerde omgeving waar zowel de klant als de verkoopster hun handen ontsmetten en een mondmasker dragen, voelt het veel veiliger om al eens dichterbij te komen.

*Ik wil mijn klanten niet te lang laten wachten. Een bezoek aan onze winkel is niet zoals een brood kopen, je staat niet op twee minuten weer buiten. Bovendien is onze winkel niet zo groot, waardoor we sowieso niet veel mensen tegelijk kunnen ontvangen. Als je toekomt, en er zijn al mensen binnen, dan kan je een tijdje voor de deur staan koekeloeren. In het afsprakensysteem is dat geen probleem.

*Tussen twee klanten door heb ik heel wat ‘opkuiswerk’. Ik ontsmet de bancontact, toonbank, paskotjes, deurklink, bel,… en ik stoom de gepaste lingerie en badmode. Het vraagt even tijd om alles weer op orde te krijgen voor de volgende.

*Ik heb het gevoel dat dit systeem voor veel klanten drempelverlagend werkt. Mensen die toch wat op hun hoede zijn om te gaan winkelen, voelen zich comfortabeler als er niet te veel andere mensen in de buurt zijn.

*Ik kreeg al veel positieve reacties van klanten die de voorbije weken op afspraak kwamen. In dit systeem krijgt elke klant een personal shopping, wat wil zeggen: exclusieve aandacht en een verkoopster die voor jou alleen de benen van onder haar gat loopt. Dat is blijkbaar leuk 😉

*Zelf ben ik ook heel positief over dit systeem. Het is leuk om aan iedereen alle aandacht en tijd te kunnen geven. Bovendien loopt de verkoop goed, wat enorm veel deugd doet na de stress van de voorbije maanden.

Ik ben me bewust van het feit dat niet iedereen fan is van dit systeem. En ik heb ook al mogen ondervinden dat sommige mensen heel kwaad kunnen worden, als ze niet zomaar een winkel mogen binnenwandelen. Maar twee misnoegde potentiële klanten wegen volgens mijn gevoel niet op tegen al die mensen die wel al positief reageerden.

Hoe lang ik dit blijf aanhouden, hangt volledig af van hoe de situatie de komende weken evolueert, én van jullie reacties. Mijn buikgevoel zegt dat we dit nog even moeten volhouden, maar als jullie vinden dat dat gevoel volledig scheef zit, mogen jullie mij dat altijd laten weten. Vriendelijk liefst 😉

Juist nog even dit:

-Het is niet omdat je een afspraak hebt, dat je je verplicht moet voelen om iets te kopen. Ik ben alleen maar blij als mijn klanten blij zijn met wat ze naar huis gaan. Vind je niets dat je blij maakt? Volgende keer beter.

-Voor snelle aankopen, zoals kousen, cadeaubonnen, boxershorts voor Vaderdag, ophalen bestellingen…, moet je geen afspraak maken, bel gewoon aan.

-Ik ben steeds bereikbaar voor al jullie vragen, suggesties,…: via social media, mail,…

Nog steeds zooooo blij dat ik jullie weer kan helpen. Hou het gezond!

Oh ja: een afspraak maken kan hier

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: