Over appels en peren

Welkom op de blog van lingeriewinkel Eva's Appel

In deze tijd als winkelier moeten toegeven dat je geen eigen webshop hebt, klinkt bijna hetzelfde als zeggen ‘ik heb de oorlog nog meegemaakt’. En zeker in deze Corona-periode waarin de bol.coms van deze wereld gouden zaken doen, voelt het soms zelfs als een gebrek aan ondernemerschap om niet via het web te willen verkopen.

En toch, houden we koppig vol. Omdat we er rotsvast in geloven: lingerie koop/verkoop je best niet online. En daar zijn verschillende redenen voor:

*Heel veel vrouwen kennen hun maat niet.

Het is een cliché dat al vaak in krantenkoppen terugkwam, maar het is jammer genoeg zeer waar: een groot deel van de vrouwen kent haar maat niet. Heel vaak geloven vrouwen bijvoorbeeld dat ze een 80C hebben, om na begeleiding uiteindelijk naar huis te gaan met een perfect passende 70E. Veel vrouwen herkennen een goed passende beha niet, tot ze hem aangereikt krijgen. ‘Amai, dat voelt goed’, klinkt het dan. Allicht, je loopt al jaren met een verkeerde beha rond 😉

*Je maat van toen je 20 was, blijft niet voor altijd je maat

Of je het nu graag hebt of niet: borsten veranderen. Zelfs sneller en vaker dan de rest van je lichaam. Een borst bestaat voornamelijk uit vet, dus elke gewichtsschommeling voel je daar het eerst. Bovendien veranderen borsten van vorm en grootte na zwangerschappen, borstvoeding, ouder worden, de menopauze,… Regelmatig je maat laten checken door iemand die er iets van kent, is altijd een goed idee.

*De ene 75C is de andere niet

Zelfs als je tot de groep vrouwen behoort die haar maat wél perfect kent, dan nog is er slecht nieuws, want de ene 75C is de andere niet. En dat geldt ook voor alle andere maten. Zelfs binnen eenzelfde merk kunnen maten anders vallen. Een cup kan wat dieper vallen in een bepaald model, de stof waaruit het rugpand gemaakt is wat strakker, waardoor je een omtrek ruimer moet nemen,… Daardoor kan een vrouw in haar kast bijvoorbeeld een 80D, 80E en 75F hebben liggen die alle drie perfect passen.

*Excuse my French

Alsof voorgaande voor de consument nog niet verwarrend genoeg is, werken sommige winkels met Franse maten, terwijl anderen het Europese matensysteem hanteren. Een Franse 90E is bijvoorbeeld gelijk aan een Europese 75E, en aan een Britse 34DD. Om tureluurs van te worden… Iemand die elke dag met beha’s werkt en perfect weet in welk model ze je welke maat moet geven, kan dus enorm veel tijd en stress besparen

*Ondergoed terugsturen is niet hygiënisch

De consument anno 2020 verwacht niet alleen dat zijn of haar bestelling de volgende dag al aan de voordeur staat, hij/zij wil ook kosteloos kunnen retourneren. Losstaand van de ecologische en economische kost die dat retourneren met zich meebrengt, stel ik mij ook vragen bij de hygiëne. Zeker als het over lingerie gaat. In de winkel waken wij erover dat iedereen slips boven het eigen ondergoed past. Wat er thuis gebeurt, daar hebben wij geen controle over. En ik denk dat niemand graag ondergoed koopt, dat al eens door een ander gedragen is…

2 gedachtes over “Waarom wij bewust geen webshop hebben

  1. Petra Reulen schreef:

    Chapeau. TOP stuk!
    Ik had ’t niet beter kunnen omschrijven.
    Laten we TREND zijn DOOR OLD SCHOOL onze kennis, kunde & service, op maat per klant te combineren in ’n persoonlijk advies.
    Jullie ook alle succes voor nu & de toekomst!
    Groetjes, Petra
    (Con-collega eigenaresse lingeriezaak Pé bodywear, NL)

    Geliked door 1 persoon

  2. Gerda Vervliet schreef:

    En net dààrom komen we véél liever naar een échte winkel passen en kopen dan via het onpersoonlijke internet! Zo verderdoen, en koppig blijven! Proficiat.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: