Over appels en peren

Welkom op de blog van lingeriewinkel Eva's Appel

sportbeha

Anita

Yes, je bent eindelijk goed bezig met die goede voornemens. Gezond aan het eten, regelmatig aan het sporten. Maar wanneer je zumbaat, touwtjespringt, crossfit of hardloopt, zie en voel je die boobies alle kanten op springen. En ja, je hebt alweer zin om er het bijltje bij neer te leggen.
Daarom: deze Eerste Hulp
Bij Sportbeha-shoppen.

Kaatje De Coninck voor Het Nieuwsblad Magazine

Je goed in je vel voelen bij het sporten: wij vrouwen weten dat dat start met de
goede sportbeha. De impact van een (grote) boezem op sportactiviteiten valt niet te onderschatten. Een studie bij 2.089 Engelse schoolmeisjes toonde dat bijna driekwart van hen er op z’n minst één zorg rond had. Ze vonden die boezem te groot, te klein, te bouncy of hadden het gevoel dat die te strak vastzat in een slecht passende beha.

Meer dan de helft van de meisjes tussen de 11 en de 17 jaar zei zelfs schoolsport te vermijden door schaamte over hun borsten of ongemak en pijn. En dat stopt niet als we ouder worden, integendeel: maar liefst 77 procent van de vrouwen ervaart pijnlijke borsten tijdens of na het sporten en 80 procent draagt de verkeerde maat of het verkeerde type beha. Als je springt of loopt zonder voldoende ondersteuning kunnen je borsten tot zo’n 15 centimeter op en neer bewegen. Pijnlijk, oncomfortabel en gênant, maar ook schadelijk.

Omdat een goede sportbeha zo belangrijk is, vragen we raad aan twee experten:
Marieke Van Pee van lingeriewinkel Eva’s Appel in Gent en Natasja Vansteenkiste, verantwoordelijke sportkleding van loopparadijs Runner’s lab.

Waarom is een sportbeha een must?
Marieke: “Een sporttopje kan misschien voldoende steun bieden als je yoga of pilates doet, voor intensievere sporten investeer je beter in een sportbeha. De basisregel is: hoe intensiever je beweegt, hoe steviger je beha moet zijn. Paardrijden en lopen hebben de meeste impact. Hoe vaak zie ik niet een vrouw joggen van wie de borsten alle kanten op gaan. Het is te idioot om zo veel moeite te doen voor een goed lijf en dan tijdens die inspanning je borsten kapot te maken.”

Want ja, elke borst heeft te lijden als je sport. Ook al heb je kleine borsten.
Natasja: “Een twintiger met een A-cup beseft het belang van een sportbeha niet altijd, maar ook haar borsten ondervinden schokken tijdens het lopen. Daardoor komen er kleine scheurtjes in de ligamenten van Cooper, dat is het bindweefsel waardoor een borst zijn vorm en stevigheid behoudt. Die schade is onherstelbaar en twintig jaar later heb je dan ineens hangborsten. Draag een goede sportbeha als je geen pijn wilt hebben, maar ook om schade te voorkomen.”

De juiste beha minimaliseert de beweging van je borsten zo veel mogelijk.
Marieke: “Een goede sportbeha vangt tot 80 procent van de schokken op. Bij een gewone beha is dat maar 20 tot 30 procent. Bovendien is gewone lingerie niet gemaakt uit ademende materialen. Als je zweet, tast dat de stof van je setjes aan. Neen, ook twee beha’s over elkaar is geen oplossing. Een klant biechtte me ooit op dat ze maanden zo was gaan lopen.”

Welke soorten sportbeha’s bestaan er?
Natasja: “Je hebt compressiebeha’s die, zoals het woord zegt, de borsten plat tegen het lichaam drukken. Je borsten bewegen dan niet, maar echt aangenaam is dat toch niet, zeker bij langeafstandslopen. Je zweet tussen je borsten, dat kan gaan irriteren als ze samengeduwd zitten. Je kiest dus beter voor een ingekapselde beha die uit twee compartimenten bestaat. De linker- en rechterborst zijn dan gescheiden en het stukje stof ertussen zorgt voor een betere ventilatie. Een sportbeha bevat meestal geen beugels. Er zijn merken die er hebben, de baleinen worden dan supergoed in de stof ingewerkt, meestal met een soort gel. Maar er bestaan fantastische beugelloze beha’s die veel steun geven dankzij de naadloze dubbellagige cups en een stevige elastische onderband. En een rechte rug of racer back? Dat is maar waar je zelf de voorkeur aan geeft.”

Hoe vind je het perfecte model?
De basisregel is dat de beha je borst volledig moet omsluiten.
Marieke: “Zorg dat er geen stukje borst meer uitpiept dat kan gaan trillen. Dan is je beha te klein. Het belangrijkste is dat de omtrek klein genoeg is, want de steun komt hoofdzakelijk vanuit de borstband en níét vanuit de schouderbandjes. Veel vrouwen kiezen voor een te grote omtrek als ze op hun eentje een beha gaan kopen. Dan trekken ze de bandjes harder op met als gevolg dat er alleen maar meer druk op de schouders komt.”
Natasja: “Zo kunnen rug- en nekklachten ontstaan: vergelijk het met een rugzak, daar draag je ook het meeste gewicht op je heupen en niet op je schouders.”
Marieke: “Achter op je rug mag je niet meer dan twee vingers onder de borstband kunnen steken. Draag hem zo strak als je kunt verdragen, al moet je nog wel kunnen ademen natuurlijk. Pas een beha op het ruimste haakje, zo kun je de omtrek nog verkleinen als hij losser wordt. Dat gebeurt als je hem draagt en wast.”

Hoe weet je of de beha als gegoten zit?
Marieke: “Doe áltijd de paskot-bouncetest. Spring en check in de spiegel of je borsten netjes op hun plek blijven. Buig ook eens voorover: lijkt het dan of er te veel stof op je beha zit, is je cup te groot.”
Natasja: “De belangrijkste tip is: ga, net als bij loopschoenen, een sportbeha altijd passen. De maat die je het beste zit, is niet altijd hetzelfde als bij je normale lingerie.”

Waar kun je nog op letten?
Marieke: “Kies een beha met platte naden, zeker aan de binnenkant, anders loop je kans op irritatie. Naadloos aan de buitenkant geeft een rondere, gladde borst: veel vrouwen vinden dat mooi en het tekent minder af. Als je een beugelbeha hebt, moet die beugel zeker achter je borst komen. Brede en zachte schouderbandjes verdelen het gewicht beter en bieden, zeker bij grote borsten, meer comfort. Ik geef de voorkeur aan een breed rugpand met haakjes: ook dat geeft meer steun. En aan ademend materiaal dat snel vocht afvoert en slijtvast is. Functionaliteit gaat boven looks.”

Hoe onderhoud je sportondergoed?
Natasja: “Na het sporten spoel je je beha best even uit. Als je zweet, scheid je zout af dat de poriën van de stof kan doen verstoppen waardoor die aan ventilatie en elasticiteit verliest. Kort in de wasmachine kan ook, tussen je andere kledij, maar wees lief voor je beha en gebruik een waszakje. Gebruik nooit wasverzachter, dat geldt trouwens voor alle synthetische stoffen. En reken op zo’n 200 wasbeurten voor je aan een nieuwe toe bent.”

Wat is zo de gemiddelde prijs?
“Voor zo’n 60 euro heb je al een goede,kwalitatieve sportbeha.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: